top of page

Mijn ervaringen met illegaal vuurwerk


Het is alweer twee jaar geleden dat mijn vrienden en ik voor oud en nieuw illegaal vuurwerk hebben gekocht. We hadden allemaal niet heel veel geld te besteden en besloten toen een goede vriend van ons in te schakelen om iets speciaals voor ons te regelen. Wij kenden de contactpersoon van onze gezamenlijke vriend eigenlijk allemaal niet maar we dachten dat het wel goed zou komen. De contactpersoon kon ons zijn vuurwerk verkopen en wij kregen leuke producten voor een lage prijs. Bovendien hadden we bij toekomstige bestellingen dan ook korting; het leek een win-winsituatie. Achteraf gezien is het een slechte beslissing geweest en ik zal uitleggen waarom aan de hand van wat er die avond na twaalf uur gebeurde. We zijn op drie plekken geweest om het vuurwerk af te steken:

  • op het dakterras van mijn flat

  • op straat dichtbij het huis van een van mijn vrienden

  • op een parkeerterrein met enkele auto’s

Nadat we op TV de klok twaalf uur hadden zien slaan gingen we naar boven naar mijn dakterras. Ik woon in een flat en we delen met zijn alleen een dakterras. We waren niet de enigen die op dat idee waren gekomen, er stonden nog ongeveer vijftien andere mensen te kijken naar het vuurwerk dat om ons heen afging. Ik pakte één van onze lawinepijlen en zette deze in een fles om hem af te steken. Het publiek nam wat afstand en de pijl vloog omhoog. Het was een prachtig schouwspel. Schitterende kleuren en een mooie knal ongeveer vijftig meter boven ons hoofd. Ik besloot nog een pijl te pakken. Nadat ik deze aanstak besefte ik dat er iets mis was. Vlak nadat ik de pijl had aangestoken schoot deze al de lucht in, rakelings langs mijn oor. Het gevaarte leek ook veel minder ver de lucht in de schieten voordat deze ontplofte. Het was een hele harde knal en ons dak trilde. De mensen waren enigszins geschrokken, wijzelf eigenlijk ook wel. We besloten verder geen vuurpijlen meer af te steken. Ik merkte hier op het dak dat de kwaliteit van dit illegale vuurwerk gewoon te wisselvallig is. De eerste pijl was prachtig, de tweede pijl had me heel lelijk kunnen verwonden. Dit vuurwerk wordt gewoon niet getest. Normale pijlen hebben een bepaalde kwaliteitsstandaard waar aan moet worden voldaan. Dit geldt niet voor lawinepijlen. Dat de normale artikelen goed getest worden is een groot voordeel wanneer je deze gaat gebruiken, het maakt alles een stuk veiliger.

Ons vuurwerk op straat

Nadat we vanaf ons dak naar beneden waren gelopen besloten we naar het huis van een vriend te gaan. Op de straat daar, die meestal vrij rustig is, besloten we ons zwaardere knalvuurwerk af te steken. Mijn vriend legde de nitraat op straat en stak deze aan. Vervolgens namen we allemaal meer dan genoeg afstand. Na een seconde of 30 was het vuurwerk nog niet afgegaan. Na nog eens 30 seconden besloten we ernaartoe te lopen om te kijken wat er aan de hand was. Het product was gewoon niet goed en ging niet af. Een beetje teleurgesteld staken we de volgende aan. Wederom namen we genoeg afstand en bekeken de ontploffing vanaf een muurtje. Wederom gebeurde er helemaal niks. De goede vriend van me, nu toch wel een beetje geïrriteerd, stak daarop een derde nitraat aan en liep rustig weg. Na een aantal luttele seconden ging het product af en de vriend dook naar beneden. De ontploffing gebeurde zo dichtbij hem dat hij de rest van de avond een ruis in zijn oren heeft gehad. Niet alleen was de kwaliteit van het vuurwerk onvoldoende, het was ook te onberekenbaar. Je moet bij vuurwerk weten waar je aan toe bent en wat je kunt verwachten. Bij dit vuurwerk was het gewoon niet duidelijk of het af zou gaan of dat het niet zou ontploffen. Dit zorgde ervoor dat je eigenlijk altijd bleef gissen en daardoor dus eigenlijk te dichtbij bleef staan. Ik durf wel te zeggen dat ik ook in de buurt was gebleven bij de derde nitraat, gewoon omdat je ervan uitgaat dat hij weer niet zal exploderen. Dit maakt het vuurwerk afsteken niet alleen gevaarlijker, maar ook minder leuk. De vriend kon niks meer afsteken en dus gingen we naar een parkeerterrein in de buurt voor de laatste lawinepijlen. We staken hem af en namen afstand. De pijl ging af maar het ondenkbare gebeurde, hij ging niet de lucht in! Hij bleef staan in onze fles en wij realiseerden ons dat we snel weg moesten zijn. Gelukkig konden we schuilen achter een stilstaande auto. De pijl ontplofte en overal vloog glas. De auto was lelijk beschadigd, waar we uiteindelijk nog voor betaald hebben. We waren blij dat er niemand ernstig gewond was en hebben daarna niks meer afgestoken.

Legaal kopen

Na onze belevenissen kopen wij eigenlijk alleen nog maar standaard vuurwerk. Dit is gewoon veel veiliger, betrouwbaarder, en veiliger om mee te werken. Je kunt er bovendien hele leuke dingen mee doen! Legaal vuurwerk is dus zeker de moeite waard en is bij veel aanbieders te koop in de laatste dagen van december. Wanneer je een verkoper zoekt bij jou in de buurt dan kun je terecht bij Vuurwerk Expert. Dit bedrijf heeft alle aanbieders in specifieke regio’s voor je op een rijtje gezet. Ze bestellen alle producten voor je en leveren dit snel bij je af, tegen zeer voordelig tarief. Neem snel een kijkje op hun website!


Recent Posts
bottom of page